субота, 11. фебруар 2012.

Marketing, al' politički

Američka Marketing Asocijacija(AMA) definisala je marketing : to je skup aktivnosti, institucija, procesa za kreiranje, komuniciranje, isporuku, razmenu dobara koje stvaraju vrednost za klijenta........itd..itd..definicija je preopširna, ali svaka reč je na svom mestu.
      Ovaj tekst je samo pokušaj, nadam se  (ne)bezuspešan da istraži napore da se Nišlijama ukaže koji su to razlozi koji dovode do fantazmagoričnog uticaja marketinga na same politike, ljude tih politika i na nas ostale.
      Sve smo bliži areni u kojoj se lome koplja oko ''NAS''.Političko ponašanje poput glasanja i učestvovanje u partijskom životu se u mnogome promenilo.Zato i ovaj prostor nazivamo ''Arenom''-mada, mogli bismo ga nazvati i još pravilnije : TRŽIŠTEM!!!
Kažem sve se promenilo, ali opet je ostalo nekako isto kao i pre dve, tri, sedam godina..Jedino se zapravo promenilo sledeće : postali smo zreliji!Pardokslano deluje-al razmislite o svemu.

     Više nije svejedno za stranke širom Srbije kako ćemo glasati.Sve veća pažnja je usmerena ka biračima.Normalno,da bi pažnja birača bila usmerena ka njima.Zakon akcije i reakcije.Na nama(biračima) je veća odgovornost nego bilo kada da to praktično sprovedemo.Mnogi bi rekli-Zašto?
 Ja kažem sledeće:  iskusniji smo i pametniji nego ikada pre.Tim pre i odgovorniji.Ajde da to testiramo ''metaforički'': Pre četiri godine moja baka je imala 88.godina.Starica je prava.Nek mi je ona samo živa i zdrava, ko što je slučaj i dan danas.
Poigrajmo se sada bojevima.Ako bi NAM neko rekao pre četiri godine da je 1000 evra = 30evra- to bi Nas mnogo naljutilo.Ali da će 30 evra vredeti 1000 evra - to bi itekako prijalo!
Prosto bi Nas sve ponelo.

    Rečnikom brokera : take it or leave it! It's all about bid price.. Problem Srbije je što nisu svi brokeri, ili nisu poznavaoci tržišta kapitala.To je i logično.Treba da postoji srazmerna raspodela rada i pozicija sa kojih ćemo raditi.Ta moja baka je sada još starija, ona neće izaći na izbore..Ne znam zaista za koga je prošli put glasala,  niti bih smeo da se interesujem za to njeno neotuđivo Ustavom garantovano pravo.Za nju imam opravdanje!Možda je i sama poverovala u '' monetarnu alhemiju'' pre skoro četiri godine.
A šta ako je neko starosti 25, 30, 40 godina poželeo da 30 evrića bude 1000e?Mnogo se opekao, mnogo smo se opekli...U kom smislu?
--  možda je neko planirao da tih 30e pretvori u 1000e, pa da plati račun za struju..
--  možda je neko tih 30e planirao da promeni u 1000e pa da ode sa tadašnjom curom na more, ovako je ona u međuvremenu saznala da nema ništa od letovanja i kasnije odlučila da mu raskine
--  neko je tih 30e planirao da promeni u 1000e pa da pomogne nekom iz porodice..
............Uff  mnogo planova, mnogo glava,a u tim glavama mnogo želja.

SADA SU SE SVI OPAMETILI!
Svi mi konačno znamo da je 1 evro = 1 evro, te  da je 1000 evra = 1000 evra.

Dakle, zaobilaznim putem dolazimo do ''srpske''definicije marketinga.
To dalje znači da je prosečni  birač sve više nalik konzumentu proizvoda, odn. klijentu.On je informisaniji, željniji znanja, sklon prigovorima kad mu nešto nije po volji, lojalan kad oseti da je lojalna i partija prema njemu.On želi da bude ponekad, ali samo ponekad u ''centru pažnje''!
U političkom marketingu sve više stvari liče na  realni sektor  jedne ekonomije.Jedna firma proizvodi nešto, onda kanalima prodaje to stiže do krajnjeg korisnika.On može da bude jako ljut ako mu ta firma ''uvalja'' nešto što nije naručio, ili nešto što mu je OBEĆANO A NIJE ISPUNJENO.Kako bi se taj  klijent, kupac ili potrošač osećao kada bi kod distributera kompjutera naručio sledeću konfiguraciju : pentium 4, HDD 500GB, gr.kartica Radeon 3 1GB DDR3...., a dobije on sve tako lepo ambalažirano,'kao'sve je tu što je naručio,pa se ispostavi kada se sav ushićen vrati kući  pun elana da isproba to čudo ukapira da ništa od onoga što mu je deklarisano nije za njegovim radnim stolom.Ushićenje je zamenjeno razočarenjem..Eee, pa neće da može!- veli klijent. Tih činjenica su sve svesniji u sada odgovornom poslovnom svetu.Ako bi se tako nešto desilo-firma bi izgubila kupca, morala da vrati novac i dobila bi negativnu reklamu.
Sada da zamislimo par političkih partija koje nude friziranu Vladu, boli-glava standard, socijalnu sigurnost po uzoru na Skandinavske zemlje, oživljavanje MIN-a,Ei Niš i to u rekordnim rokovima...pa još da kažu ''Samo vi platite (dajte glas) i to je to''.Posle izbora = šipak.Mislim, zapravo sam siguran da to na ovim izborima neće proći.Čak i u ovom lepom Nišu.Mnogo smo se bre OPISMENILI.Mnogo.Nego bolje je za njihov marketing da nam uputi sledeće poruke:

1.Malo ćemo skresati administraciju(pa stvarno ljudi šta će nama u Nišu 17 Gradskih uprava)---ovo je već realno(mislim ne samo realno već i nužno potrebno), al nedostaje tu još nešto:
a) sa 17 na koliko:nije to isto: sa 17 na 16 ili 12
b)pa još i da nam objasne kolika je realna ušteda od toga i šta to znači za običnog čoveka i za posrnulu privredu  Ostvarljivost :5


2.Mi biračima nudimo kvalitetne ljude, domaćine, ugledne, dobre komšije...Ok, al daj da prvo upoznamo te ljude,da ih vidimo, daj sa tim ljudima  popričamo, da im ukažemo na neke stvari  mi ''obični''.Ako ih budemo videli, opipali, pouzdali se u njih na dobrom smo putu.Ostvarljivost :5


3.Mi ćemo biti realni u politici zapošljavanja...Ok, nego predložite na koji način, pa u krajnjoj liniji predložite i broj..Bolje taj broj da bude za Niš recimo 500, pa da sve zvuči ovako: stvorićemo uslove da zaposlimo u prvoj godini svog mandata 500 nezaposlenih, 100 starosti od 29-35 200 36-45 200 45 i više godina, da li je to moguće-naravno da jeste, pa još ako se kaže da će biti uslov da se u toj grupi nađu oni koji najduže čekaju na posao..Zvuči, priznaćete fino, ali i realno.Ostvarljivost : 5


.....
.....
Stvarno toliko toga ima i na lokalnom nivou.Ne može se nabrojati.Ako ponude :

Tada im možemo 'platiti' potezom hemijske na listiću! VAŠE VELIČANSTVO BIRAČ! 3 reči koje opisuju zadovoljnog birača i ujedno čoveka koji nije plod mahinacija. Mi se više nećemo plašiti da je ono što smo 'platili' škart.Marketig je tada postao instrument u funkciji  birača i iskorak u normalno društvo.

Нема коментара:

Постави коментар