понедељак, 9. децембар 2013.

MOJA REAKCIJA NA ,,SAMO BAHATO’’ PISANJE PREDRAGA BLAGOJEVIĆA




Urednik portala JUŽNE VESTI
 PREDRAG BLAGOJEVIĆ
Ovih dana mnogo se prašine diglo oko jedne teme, koja po meni ne zaslužuje toliku pažnju. Međutim, ko sam ja da prosuđujem i cenim neke stvari ili situacije? Ali Ipak  to činim. Naslovi su krivi za sve. A on glasi : Zatvoren info-centar pred početak Prvenstva. Da li bi se izbegao odgovor direktora TON-a kao reakcija da je naslov recimo glasio : Zašto je zatvoren info-centar pred početka Prvenstva? Onda bi  tzv. Lid imao smisla. Ovako ostadoše samo neuspeli pokušaji da se baci senka na jednu značajnu sportsku manifestaciju. Pokušaću sve da pojasnim ovim tekstom.


POĐIMO REDOM

Broj 1.
Izašao je tekst jedne novinarke na portalu Južne vesti koji je  poneo naslov  ,,Zatvoren info-centar TON-a pred početak Prvenstva''.

Broj 2.
Na takav tekst, kasnije na novinarkin poziv odgovara Uroš parlić direktor TON-a. On je  upotrebio neprimerene reči,  mogu slobodno da kažem, da to ne opravdavam (korišćenje takvog vokabulara) ali stiče se jasan utisak da je direktor TON-a definitivno isprovociran i pod emotivnim  nabojem izrekao  par teških reči, ali ne direktno upućenih  novinarki nego ljudima  koji su ,, zaslužni'' da tako nešto ode u etar.

Broj 3.
Predrag Blagojević, definitivno preuzima stvari u svoje ruke, pa tim potezom dobijamo još jedan članak, a nakon toga i njegov ekspresionistički prikaz , kojim poistovećuje Uroša Parlića sa npr. Veljom Ilićem, što po meni predstavlja nesumnjivo nemoguću komparaciju. Izlazi i njegov tekst sa nazivom  SAMO BAHATO, a moja malenkost dodaje AL' NA OBE STRANE. Pravda bi bila  zadovoljena samo u tom slučaju. A u pravdi je istina.

STRUKTURA NOVINSKOG ČLANKA

Zašto je naslov nekog članka u današnje vreme bitniji nego ceo sadržaj?, da pođem od strukture novinarskog članka( struktura može biti postavljena i na drugi naćin, ali poenta je gotovo identična):

NASLOV
LID
GLAVNI DOGAĐAJ
POZADINA DOGAĐAJA
ISTORIJA
KONTEKST
POSLEDICE
VERBALNE REAKCIJE
EVALUACIJA
OČEKIVANJA

Na umešnosti je novinara, da razdvoji neke delove, koji se neumitno preklapaju u strukturi novinskog članka, da prikaže čitaocima istinito jedan društveni događaj ne dovodeći ih u zabludu. Moglo bi i obrnuto. Mislimo o tome. E, sada tu i nastaje problem. Ako se uzme u obzir da većina urednika i novinara vapi za senzacionalizmom , to znači da dobro ''upakovan'' odn. ,,skrojen'' naslov, može biti značajniji od svih ostalih elemenata strukture. Razlog? Samo to što živimo u vreme hiper informisanosti, instant komunikacije i interesovanja, u vreme kreiranja skandala, tračeva i afera. Naslov je uvek  taj koji može presudno uticati na percepcije čitalaca.

KOMENTARI ČITALACA

Da li sam i lično učestvovao u čitanju i pisanju komentara na tekstove koji su se u krajnjem sveli na prozivanje direktora TON-a ? Da. Jesam.
Takvih primera, kada NASLOV  pomuti razum čitalaca u današnjoj štampi, ili na internet portalima je pregršt.
Sve manje je pažnje usmereno na sam 'content' neke vesti, a sve više na površinu. Niko da zagrebe ispod površine.
Da ne bih sada nabrajao, jer bi mi trebalo 2, 3 dana da pretražujem po netu zbog obilja sličnih primera : prisetimo se samo naslova jednog dnevnog lista u kojem se navodi da su sinovi šefa SNS skidali, omalovažavali čoveka, ali veštim prikrivanjem uredništva, saznajemo da je reč o nekom mestu u Vojvodini, i da je reč o sinovima nekog lokalnog funkcionera SNS iz tog mesta. Sam potez tih mladića koji su činili to nekom jadniku iz Vojvodine mi je ogavan. Reč  je o kriminalnom aktu. Ali i personalno sam  na trenutak pomislio da je reč o Tominim sinovima. Naslov me je totalno zavarao. Sve to naravno nije imalo veze sa životom. Onda takvi naslovi izazivaju i lavinu reakcija čitalaca, kroz komentare na pomenutu vest/i, bez da su pročitali i pokušali da saznaju šta je zapravo istina.
Ovde bih izdvojio  komentar jednog čitaoca Južnih vesti: PREDRAG BLAGOJEVIĆ SE NAPIO a onda čitalac dodaje, (pa da nastavak sledi u tzv. LID-u) VODE.Šta bi jedan takav naslov izazvao kod prosečnog srpskog internet zaljubljenika bez reči VODE ? Pa, da se Peđa stvarno našljemao, ali ne VODE, već da je pala neka domaćica, ili klaker od hmelja u enormnim količinama. To su te iskrivljene asocijacije izazvane MALICIOZNIM naslovom. Da se razumemo, nemam ništa protiv i da se Peđa napije i nečeg drugog osim vode. Ljudski je grešiti, pa bih oprostio Peđi, kao što se nadam da bi on oprostio meni da sam se ja napio.Možda to i ne bi bila greška, možda bi i on i ja imali nekog divnog razloga za opuštanjem, ali to je druga priča...

GRADACIJA PO VAŽNOSTI

Jako je idikativno  da je tog 6. decembra 2013. godine Niš, kao i ostatak Srbije  pogođen GROM-om, a da tome toga dana nema ni reči na Južnim vestima. Dok su svi strani mediji, izvestili o tom događaju, u jako afirmativnom značenju za celu Srbiju, kod nas su  neki portali pokušali čak da minimizuju taj događaj. Naslovima se činio pokušaj da se deluje na absorbovanju GROM-a.

USPEŠNA AKCIJA SRPSKE
POLICIJE
 U BORBI PROTIV
ORGANIZOVANOG KRIMINALA


DIREKTOR TON - a



Uroš Parlić
Kada je reč o Urošu Parliću, moram priznati da sam subjektivan, jer je po mom uverenju , pre svega reč o jako dobroj osobi, DOBROM ČOVEKU,  o Nišliji koji je od krvi i mesa, sa manama i vrlinama, a kada treba i  Meraklija može da bude u pravom smislu . On definitivno NIJE PSOVAO NOVINARKU. Pažljivim preslušavanjem tonskog zapisa, došao sam do zaključka, da je čoveku puko' film, pa je uputio niz teških reči(to definitivno)što predstavlja prenaglašenu i izazvanu reakciju izazvanu NASLOVOM. Generalno upućeno na račun uređivačke politike  Južnih vesti. Da li pravdam njegov postupak? Možda. Odakle taj moj zaključak? Koristio je množinu. Nikom nije pretio. O tome  ko je zapravo Uroš Parlić, bojim se da većina tzv.''Nišlija'' nikada neće ni saznati, a to izvlačim na temelju  mog odnosa sa  Parlićem, pa verujem a naročito nakon potonjih dešavanja da će se uskoro ponovo priključiti porodici koja mu živi u USA. Možda.

DAN POSLE 


Što se samih Južnih vesti tiče, o tom mediju imam pozitivan stav i pored kampanje koju, tako mi se bar čini - vode protiv gradonačelnika Niša. Naslovi kreirani da isprovociraju. Možda im to i nije bila namera. Možda . Sve je nekako bespotrebno, izuzev pogleda na tržišne zakonomernosti. Opstati u današnjoj konkurenciji tabloidnih ili ozbiljnih štampanih i online izdanja je jako teško. Tržište je satkano od konzumenata, kojima je usađena glad za aferama. Nije bitno da li su plod konstrukcije, nečije imaginacije ili su stvarne.U svakom slučaju jedna lasta ne čini proleće. Istina je negde između. Kao što napisah u jednom od komentara ispod jednog od tekstova sa tendencioznim naslovima na ovom popularnom portalu – ZLATNA SREDINA.



1 коментар:

  1. I always spent my half an hour to read this blog’s content every day along with a cup of coffee. Hope Way Thanks

    ОдговориИзбриши