понедељак, 15. август 2016.

O Nišvilu na ,,drugi'' pogled



Završen ovogodišnji Nišvil. Foto finiš više nego emotivan. Za pamćenje. Završetku je prethodio nastup sjajne Joss Stone, R&B i soul pevačice iz UK, koji je uzburkao sve strasti brojnih ljubitelja ovog festivala.
Ipak, ovaj #blogpost nije o lepoti potonjeg  Nišvila, već o nečem drugom. Reč je o Nišu, Nišvilu, i Nišlijama.

Prve asocijacije u vezi Nišvila :

Desetine hiljada ljudi koje prođu niškom tvrđavom, stotine kvalitetnih muzičara, generalno vrhunski džez, dobra atmosfera, mnogo pozitivne energije, pristojni i srećni ljudi,  volonteri koji ukrašavaju centar Niša, džez radionice... neke stvari koje izdvajaju Niš u ta četiri festivalska dana od svih ostalih gradova u celoj Srbiji, ali i šire.

Samo neka imena koja su nastupala na Nišvilu : Kyle Eastwood, Ron Carter, Reggie Workman, Šaban Bajramović, Leb I sol, Solomon Burke, Jazzanova, Lenny White...

Nišvil je prilika za sve zainteresovane ljubitelje muzike da odlutaju u njen svet. Bilo da ‘’imaju’’ ili ‘’nemaju’’ novaca. Cena karata je pristojna, I više od toga. Postoji mnogo ‘’stejdževa’’ koji su besplatni, na kojima su vrhunski performanski nadolazećih muzičkih virtuoza.. Dakle, karakteristika Nišvila je dostupnost.

 Nišvil je godinama u samom festivalskom svetskom vrhu. Jedan Gardijan je svrstao Nišvil u top 10 festivala. Provera na :  https://www.theguardian.com/travel/2016/apr/20/top-10-jazz-festivals-europe-montreux-umbria-cork

Za urbane Nišlije je poražavajuće što ni na jednom dosadašnjem Nišvilu nije gostovao ministar. Reč je o vrlo bitnoj činjenici koja nam može mnogo toga reći. Možda i grešim.

A, možda je to jedan od razloga da i stav medija bude mlitav. Izostanak ’’državne potpore’’, reflektovao se na slabo interesovanje, pre svih, naših lokalnih medija. Izostaje i puna i prava podrška javnog servisa.

Sada bih samo napravio osvrt na rajder-liste odnosno zahteve članova bendova koji dolaze na Nišvil.. To ni u kom slučaju nije iživljavanje o kojem smo mogli pročitati na nekim portalima ili čuti preko televizija  kada su u pitanju nastupi velikih pop zvezda koje su imale prilike gostovati kod nas u Srbiji. ... ugovoreni uslovi mogu biti rigorozni i jako zahtevni za organizatora. Tu pre svega mislim na honorare umetnika i članove sastava, na razne provizije i plaćanja, poreze i takse, šta u slučaju otkaza nastupa, specijale klauzule koje se odnose promociju tokom festivalskih dana, troškovi smeštaja, posebne  zahtevi tokom boravka, ketering, liste gostiju, međunarodni transport, osveteljnje bine i tehnike, udaljenost i korišćenje logoa, osiguranje.. Pored toga što su ovakvi ugovori interesantni sa pravnog aspekta, odnosno izazovni, stvari treba pojednostaviti – Da bi Nišvil nastavio da bude čudo, turistička atrakcija, kutak za ljubitelje muzike, prilika za zaradu, recept je sledeći – TREBA NASTAVITI SA DOVOĐENJEM NAJZVUČNIJIH IMENA, A TO SVE NAS NIŠLIJE PRILIČNO KOŠTA. Dugi niz godina sticana reputacija može biti preko noći urušena ukoliko se za sledeći nastup svi zajedno ne odredimo prema toj manifestaciji od značaja za Niš. Zato sam mišljenja da treba taj novac na dovođenje najzvučnijih i najboljih imena tretirati kao investiciju, a ne kao trošak.

Da  neko ne bi pogrešno razumeo ovakav stav koji se u nekim segmentima ,,poklapa’’ sa oficijelnim saopštenjima pokreta DJB., pojasniću ove moje napisane kritike. Apsolutni sam  politički neistomišljenik, veliki oponent i kritičar pokreta DJB , što ne mora da znači da nekada nije moguće da ima kompatibilnosti različitih političkih misli oko nekih društvenih fenomena. Mislim da Radulovićev pokret DJB  vrlo vešto koristi  ČINJENICU DA su prepoznali  ogromno nezadovoljstvo  urbanog dela Niša brigom za opstanak festivala, nejasan stav zvaničnih organa, ali i odsustvo interesovanja vladajućeg niškog političkog establišmenta za Nišvil i dešavanja oko njega (to je i moj utisak, nadam se da grešim) i na taj način vešto vrši politizaciju kulturne manifestacije i u neku ruku zloupotrebu moguće opravdanih strahova naših sugrađana. Naravno da je Grad Niš pokrovitelj Nišvila, da su sredstva koja Grad Niš obezbeđuje u budžetu pristojna, ali i nedovoljna da se iz godine u godinu održi neophodni nivo kvaliteta ove za sve nas bitne manifestacije. O pregovaranju, dovođenju, i neophodnim novčanim sredstvima sam prethodno i pisao. O silnim dozvolama i saglasnostima, postavljanju bina (stejdževa), redarima, sistemu prodaje karata, drugim tehnikalijama da i ne govorim....

Nišvil je tradicija, za određene  ljude  stil života, mogućnost da se predstavimo kao Grad na najbolji mogući način brojnim strancima, prilika da se uživa u dobroj muzici, da se ljudi zabave, razmenjuju iskustva..

Ponavljam, Nišvil je svakako šansa da Niš dobro zaradi.

Iskreno, sledeći Nišvil bi trebalo da bude nekako prepoznat od strane Ministarstva kulture. Da li je moguće da niko iz Beograda ne vidi, ne želi da vidi, ili šta god,  značaj ove manifestacije za celu Srbiju.
Očekujem da iduće godine Nišvil poseti makar ministar kulture. A, od javnog servisa da bude javni servis. Takođe, neka se dogovore organizatori tri vrlo značajna događaja za Srbiju da se terminski ne poklapaju. Mislim na Guču, zaječarsku Gitarijadu i Nišvil.

Pokušaću da pojasnim, nekako truba i džez ne mogu jedno bez drugoga, Guča je sabor trubača, a možda bih baš ja posetio Guču da nije bilo preklapanja. Nekoliko puta sam do sada bio sa prijateljima u Guči. Bilo nam je predivno, sjajno. Zašto nije moglo i ove godine? Slično je i za Gitarijadu.
Još uvek se sećam prvog Nišvila. Zadesio sam se na tom antologijskom mestu pukim spletom okolnosti. Ko bi tada rekao da će od 50,60-tak gostiju i nekih par muzičara sve to prerasti u događaj sa preko 660 izvođača, itd..


U ime lokal-patriotizma - NIŠVIL


Нема коментара:

Постави коментар